Вітаю вас!
Тема нашої статті як Ви вже зрозуміли із заголовка – підключення магнітоли в машині своїми руками. Так, так - Ви зможете зробити це самі після прочитання статті, не вдаючись до допомоги авто електриків, заощадивши при цьому ще й свої гроші. Але дуже бажано володіти хоча б мінімальними навичками роботи з електромонтажем, вміти користуватися мультиметром (тестером), та при необхідності паяльником. Але якщо Ви цими навичками не маєте нічого страшного, навчитеся з часом!
Постараюся, як завжди без зайвої води тільки найголовніше. Але це не точно :) Поїхали.
Вступ
Почнемо з самих азів, для тих хто поки не знає чи погано уявляє що ж таке автомагнітола?
Автомагнітола – це мультимедійний пристрій. Раніше в її повноваження входили лише: радіоприймач (його ще називають тюнером) і програвач аудіокасет, ну ще міг бути присутнім еквалайзер і як правило все. У наш час 2020 року автомобільна магнітола - це щось із чимось цілий концертний зал, чого у ній тільки немає. У розвинених по функціоналу апаратах є навіть операційна система на андроїді з великим кольоровим екраном, з можливістю підключення камери заднього виду, підтримкою всіх мультимедіа форматів аудіо і відео, можна слухати і по блютузу і по аукс, і з USB флеш накопичувача. Також серед меломанів популярні так звані процесорні автомагнітоли. Ну це так, якщо коротко.
Магнітоли можуть бути різної розмірності, хоча більшість із них чітко відповідають стандарту 1DIN або 2DIN. Універсальні магнітоли мають стандартний розмір, він може бути 1 – DIN (висота 5 см, ширина 18 см) та 2 DIN (висота 10 см, ширина 18 см). Якщо Ви міняєте магнітолу з великою на маленьку (з 1 –DIN, на 2 – DIN) вам знадобиться докупити спеціальну кишеньку, яка буде закривати дин. За підключенням дані магнітоли мають всі однаковий роз'єм його назву ISO або ще називають її роз'єм.
На малюнку Ви спостерігаєте приклад 1-DIN магнітоли:
На цьому малюнку Ви спостерігаєте приклад 2-DIN магнітоли:
1-дінові присутні в європейських автомобілях, а 2-х дінові нерідко можна виявити в японцях або американцях, як правило, це більш функціональні пристрої з великим екраном. Окрему нішу займають пристрої, що встановлюються індивідуально на конкретну марку машини, відповідно, вони ставляться тільки одну модель і ідеально вписуються саме у її рамки.
Напевно, багато термінів вам можуть бути незрозумілими, не засмучуйтесь по ходу статті все покладеться на свої місця.
Отже, що таке магнітола ми тепер приблизно уявляємо і це добре – рухаємось далі.
Нагадую перед тим, як або підключати обов'язково читайте інструкцію з експлуатації, коли щось зламається буде вже пізно!
Тепер поговоримо про можливі помилки під час підключення та встановлення магнітоли. Це дуже важливий момент!
5 найпоширеніших помилок при самостійному підключенні магнітоли
1. Не намагайтеся підключати автомагнітолу "методом тику". Така ситуація цілком може виникнути при підключенні б/в магнітоли, у якої відсутня рідна кришка, або потерлися написи, що важко розібрати, що до чого. У 90% випадків включаючи навмання спалить мікросхему підсилювача або доріжку (-і) на платі. У результаті вийде "чарівний дим" :) а без нього вона не зможе працювати. А воно вам потрібне?
2. Вибір сильно тонких дротів. Не можна підключати на живлення магнітоли тонкі дроти. По-перше, при великому навантаженні вони будуть нагріватися, що може призвести до займання магнітоли і автомобіля в цілому. По друге це теж значно впливає на якість звуку. Провід повинен бути перетином в 2-4 кв.мм., і найкраще їх підключати безпосередньо до клем акумулятора. Можна пустити плюс на клему акумулятора, а мінус - на кузов автомобіля. Це не стосується тонких дротів, розташованих навколо роз'єму магнітоли, оскільки тут великих втрат струму не буде. Китайські алюмінієві дроти теж не рекомендується використовувати з цією метою.
3. Не ставиться запобіжник у розрив плюсового дроту живлення. Під час підключення «плюсу» до акумуляторної клеми потрібно відразу ставити запобіжник на 12-15 А, а якщо є підсилювачі, то і на 40-200 А (краще дивитися інструкцію до апаратури). Обов'язково ставте додатковий запобіжник на плюсовому проводі
Робити це потрібно незалежно від того, є запобіжник на самій автомагнітолі чи ні. Запобіжник гарантовано захистить ланцюг від короткого замикання, що часто є причиною займання автомобіля.
4. Провід живлення та інші скручуються в одне скручування. Не варто скручувати разом силовий провід та провід живлення магнітоли. Червоний провід потрібно підключати окремо, після замку запалювання, при витягуванні ключа магнітола має відключатися. Жовтий краще підключати безпосередньо до АКБ так як це силовий провід, додатково в його функції входить збереження всіх налаштувань. Не підключайте в одну скрутку силової та плюсової дроти. Якщо скрутити жовтий і червоний дроти разом і підключити до замку або навіть на плюсову клему акумулятора, то магнітола розряджатиме акумулятор навіть коли вона вимкнена.
5. Банально плутаються дроти. При встановленні плутають полярність проводів, з яких підключаються динаміки. Запам'ятайте просте правило: всі дроти, на ізоляцію яких нанесена смужка – мінусові, інші дроти, пофарбовані одним кольором – плюсові. Білий та чорно-білий на фронтальний лівий динамік, а сірий та сіро-чорний до фронтального правого. Зелений на задній лівий динамік, а фіолетовий на задній правий.
Тепер Ви знаєте можливі наслідки неправильного підключення та будь ласка не повторюйте таких помилок.
Необхідний інструмент
Повертаючись до підключення, необхідно згадати і про інструмент, який нам знадобиться:
Сама автомагнітола, динаміки та їх дроти.
Ніж канцелярський чи спец. інструмент для зняття ізоляції з дротів.
Ізоляційна стрічка.
Запобіжник (10А-15А) та його роз'єм.
Мультиметр чи контрольна лампочка.
Батарейка типу "крона".
Підключення магнітоли
Тепер ми переходимо безпосередньо до процесу підключення. Що б Ви краще уявляли, що потрібно робити картинки на допомогу:
Далі в тексті будуть зустрічатися спеціальні скорочення, зараз саме час з'ясувати, що вони означають і для чого потрібні. Зазвичай схема із призначенням проводів та їх кольором наведена на верхній кришці практично кожної магнітоли.
Ось наочний приклад:
Вона може бути як Українською так і англійською мовою. Де все більш-менш зрозуміло, але якщо дано англійською, то деякі пояснення:
+BATT, +12 В, Battery, Memory, YELLOW - жовтий силовий провід живлення. Йде на підсилювач через запобіжник, потрібен також для живлення пам'яті, тобто збереження налаштувань. Але бажано поставити ще запобіжник сантиметрів через 30 від АКБ для захисту дроту;
GND/BLACK – чорний провід, корпус або мінус автомобіля.
ACC, DC12V, RED – червоний провід. Керує включенням. На сучасних автомобілях є таке положення ключа, при якому всі системи знеструмлені крім деяких. Робота мультимедіа системи одна з них.
FL-FRONT LEFT. Фронтальна (передня) ліва акустика. Плюсовий провід білого кольору, а мінусового біло-чорного.
FR – FRONT RIGHT. Фронтальна (передня) права акустика. Плюсовий провід сірого кольору, а мінусового сіро-чорного.
RL – REAR LEFT. Тилова (задня) ліва акустика. Плюсовий провід зеленого кольору, а мінусового зелено-чорного.
RR – REAR RIGHT. Тилова (задня) права акустика. Плюсовий провід фіолетового кольору, а мінусового фіолетово-чорного.
REM - Зазвичай синього або синьо-білого кольору провід. Керує зовнішнім обладнанням, що підключається до магнітоли. Прикладом такого обладнання може бути підсилювачі або активна автомобільна антена.
ANT - Антена для радіоприймача.
CAM IN – Вхід для підключення камери.
SUB WOOFER – Вихід для підключення активного сабвуфера.
RCA - У народі (тюльпани або дзвіночки) входу/виходу для підключення зовнішнього звукового обладнання, наприклад, додаткового підсилювача.